Icon search Icon Facebook Icon Instagram Icon Twitter Icon Play ANBI icon-checkbox Vriendenloterij Bijzondere-locaties Bijzondere-locaties Monument-en-Bed Monument-en-Bed Museumhuizen icon-huren-nav Museumhuizen Hendrickdekeyser Hendrickdekeyser icon-maps icon-left icon-right icon-close icon-phone-call icon-email icon-kamers icon-lijst icon-perceeloppervlak icon-plattegrond icon-woonoppervlak icon-checkmark icon-buitenruimte icon-cart icon-remove icon-quote icon-calendar icon-guests

Ik denk dat er loden waterleidingen in mijn pand zitten. Wat doe ik nu?

Hendrick de Keyser heeft als eigenaar/verhuurder al veel loden waterleidingen uit oudere woningen en overige verhuureenheden verwijderd en vervangen door waterleidingen van koper of kunststof. Dit is gebeurd bij een renovatie, groot onderhoudsbeurt of na een lekkage. Desondanks kan het zijn dat er soms nog restanten van oude loden waterleidingen aanwezig zijn die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van het kraanwater. Deze loden leidingen, meestal korte stukken, zijn vaak niet te zien omdat ze weggewerkt zijn in vloeren of schachten.  Hendrick de Keyser wil daarom haar verhuureenheden onderzoeken op de aanwezigheid van loden leidingen. De snelste en meest nauwkeurige manier om de aanwezigheid van lood in het drinkwater te onderzoeken, is het uitvoeren van een watertest. Hendrick de Keyser biedt haar huurders de mogelijkheid een dergelijke doe-het-zelf-test te bestellen om de concentratie lood in het drinkwater te bepalen; de kosten krijgt u van ons vergoed.

Hoe gaat dat in zijn werk?

  • Bestel zelf als huurder de test via https://www.water-lab.nl/producten/. Het “Water-lab” is een wateranalyse-dienstverlener, aanbevolen door de gemeente Amsterdam.
  • U bestelt een dubbele test, kosten € 86 + € 7,25 verzendkosten. U krijgt de kosten van een dubbele test à € 93,25 vergoed door ons. Als u zelf meer testen wil doen, is dat voor eigen rekening.
  • U voert de test uit bij de keukenkraan en de wastafel van de badkamer, volgens de bijgeleverde instructies. De meest representatieve resultaten zullen gemeten worden in het water van de keukenkraan en wastafel van de badkamer omdat daar het meeste drinkwater wordt getapt.
  • Schrijf bij de ‘’omschrijving’’ zo nauwkeurig mogelijk de locatie waar het monster is genomen (bijvoorbeeld keuken begane grond).
  • Na ontvangst van de resultaten, stuurt u de resultaten en (een scan van) de aankoopfactuur van de watertest en een betaalbewijs naar reparatieverzoek@hendrickdekeyser.nl o.v.v. ‘watertest + uw adres’. Tevens geeft u in de email aan op welk rekeningnummer wij het bedrag van maximaal € 93,25 kunnen overmaken en het telefoonnummer of e-mailadres waarop wij u het beste kunnen bereiken als de testresultaten daartoe aanleiding geven.

Hoe verder?

  • Als de testuitslag negatief is, d.w.z. er is géén of een zeer lage concentratie (onder de geldende norm) lood aangetroffen in het drinkwater, dan nemen wij dat voor kennisgeving aan en archiveren wij de testresultaten. Er is geen verdere actie nodig.
  • Als de testuitslag positief is en aangeeft dat er een te hoge concentratie lood in het drinkwater aanwezig is (vigerende norm is: méér dan 10 microgram), dan neemt een medewerker van Hendrick de Keyser contact met u op voor een inspectie ter plekke en een plan van aanpak om de loden leiding(en) te laten verwijderen.

Als u nog vragen hebt, mailt u dan naar reparatieverzoek@hendrickdekeyser.nl o.v.v. ‘vraag over watertest’ of neem contact op via 020 – 521 06 40 tussen 09:00 en 12:00.