Huurvoorwaarden
Hendrick de Keyser Monumenten verhuurt bijzondere historische monumentale woonhuizen en bedrijfspanden in heel Nederland. Wanneer u huurt bij Hendrick, levert u ook een belangrijke bijdrage aan het behoud van erfgoed in Nederland en het verbeteren van het leefklimaat. Inkomsten uit de verhuur zijn belangrijk voor het werk en voortbestaan van Hendrick de Keyser.
Toewijzingscriteria
Voor elk te huur staand object zoekt de vereniging in het kandidatenbestand en via onder andere huuradvertenties op onze website naar de meest geschikte kandidaat. Daarbij komt in principe iedereen in aanmerking om een woning of bedrijfsruimte van de vereniging te huren. Op basis van de volgende toewijzingscriteria wordt bepaald welke kandidaat het beste matcht.
Wij wijzen een woning of bedrijfsruimte toe aan aanvragers die:
- voldoende Inkomen hebben om de huur te bekostigen zonder in financiële problemen te komen.
- een volledige ingevulde bezichtigingsaanvraag hebben ingediend, die verwerkt kan worden door onze verhuurmedewerkers;
- een match vormen tussen enerzijds grootte en type huishouden of bedrijf van de aanvrager en anderzijds het specifieke huurobject;
- affiniteit en/of ervaring hebben met het wonen, werken, huren in een monument. Een motivatie om het object te huren kan worden gevraagd;
- een gewenste start huurdatum die overeenkomt met het moment dat het object beschikbaar is.
Wij hanteren voor aanvragers geen voorrang op basis van:
- wachtlijsten of duur van de inschrijving in ons bestand;
- moment van ontvangen bezichtigingsaanvraag of interesse;
- lidmaatschap van Hendrick de Keyser Monumenten;
Onze bijzondere panden stellen soms een aantal bijzondere eisen aan de huurder. Niet alle panden van de vereniging zijn bijvoorbeeld geschikt voor mensen die slecht ter been zijn, huisdieren of kleine kinderen. Daarom kunnen per individueel object aanvullende huurvoorwaarden gelden. Lees daarom de kenmerken en bijzonderheden in de huurinformatie van het pand goed door voordat u een bezichtiging aanvraagt.
Hendrick de Keyser accepteert geen garantstellingen, alleen bij hoge uitzondering. Dit wordt in zo’n geval expliciet vermeld in de huuradvertentie. Een kandidaat die zelfstandig aan de inkomenseisen voldoet, heeft voorrang op een kandidaat die een garantstelling nodig heeft.
De stappen van het verhuurproces uitgelegd
Heeft u interesse in een huurobject van Hendrick de Keyser Monumenten? Doorloop dan de volgende stappen:
- Geïnteresseerden kunnen een account aanmaken op hurenbij.hendrickdekeyser.nl om op de hoogte te blijven van vrijkomende woningen, hun zoekwensen kenbaar te maken en een bezichtigingsaanvraag te doen. Ook kunt u kijken naar het actuele huuraanbod op onze website.
- Ziet u een huurobject waar u interesse in heeft? Laat het ons weten middels een bezichtigingsaanvraag. Dit doet u door op onze website bij het huurobject van uw keuze op de knop "bezichtiging aanvragen" te klikken. Enkel volledig ingevulde bezichtigingsaanvragen worden in behandeling genomen. Wij doen een eerste check op motivatie en uw gegevens.
- Na een eerste matching volgens onze toewijzingscriteria nodigen wij één of meer kandidaten uit om het huurobject te bezichtigingen.
- Na de bezichtiging krijgen degenen die het huurobject graag willen huren en die voldoen aan de toewijzingscriteria de mogelijkheid om zijn/haar/hen/hun stukken aan te leveren ter nadere controle. De kandidaat die het beste matcht, krijgt een optie op het object.
- Zijn alle gegevens in orde? Dan versturen wij een definitieve aanbieding naar de kandidaat die het beste matcht. Hierin staan alle basisgegevens van de huurovereenkomst, zoals de ingangsdatum, huurprijs, servicekosten, overige kosten, de huurperiode en de waarborg.
- Accepteert de kandidaat de definitieve aanbieding? Dan is het object verhuurd onder voorbehoud. Dan gaan wij het huurcontract opmaken en ontvangt de kandidaat de eerste verhuurnota, met daarin de waarborg en eerste maand huurbetaling.
- Is het huurcontract ondertekend en de eerste verhuurnota betaald? Dan plannen wij de sleuteloverdracht in.
- De afgewezen kandidaten krijgen bericht van de afwijzing.
Inkomenscriteria per huurprijs
Wij hanteren de volgende inkomenscriteria voor kandidaat-huurders voor woningen en bedrijfsruimten met de volgende kale huurprijzen per maand:
- Tot € 879,66 (gelijk aan de sociale huurgrens in 2024): minimaal 3,5 keer het (gezamenlijk) bruto maandinkomen en maximaal € 47.699,- per jaar als u alleen huurt (eventueel met kinderen) en maximaal € 52.671 per jaar voor meerpersoonshuishoudens.
- Tot € 1.157,95 (gelijk aan de middenhuurgrens in 2024): 3,5 x het (gezamenlijk) bruto maandinkomen.
- Tot € 2.000: 3,5 keer het (gezamenlijk) bruto maandinkomen.
- Boven de € 2.000: het (gezamenlijk) bruto maandinkomen voldoet aan de som van € 5.000 plus één keer de maandhuur.
Het inkomen van een mede-huurder telt voor 100% mee in de inkomensberekening.
Berekening van het toetsinkomen
De berekening van het toetsinkomen gaat als volgt in zijn werk:
U bent in loondienst
Als u in loondienst bent, mogen alle bedragen die op uw werkgeversverklaring staan worden meegeteld. Denk aan:
- vakantiegeld,
- 13de maand,
- vaste bonussen en toeslagen mits structureel.
Het totaalbedrag delen we door 12 maanden en de uitkomst zien wij als uw bruto maandinkomen. Het brutosalaris moet gebaseerd zijn op de vaste uren die in uw arbeidscontract staan.
U bent zelfstandig ondernemer
U deelt de gemiddelde netto jaarwinst vóór belasting van de afgelopen 2 jaar door 24. De uitkomst geeft u op als bruto maandinkomen.
U bent gepensioneerd
U kunt de brutohuur van uw netto maandinkomen aftrekken en dan moet er minimaal € 1.000 overblijven.
U bent uitkeringsgerechtigd
Deel de som van uw bruto jaarlijkse uitkering (bijvoorbeeld WW of WAO) en vakantietoeslag door 12.
Eigen vermogen
Om aan de inkomensnormen te voldoen, is het eveneens toegestaan om 10% van uw eigen vermogen bij uw bruto jaarinkomsten op te tellen. Hierbij gaat het om spaargelden, beleggingen, lijfrentes of overwaarde van uw huidige koopwoning. U kunt uw eigen vermogen ook delen door 120 en optellen bij uw bruto maandinkomen. Naast dit eigen vermogen dient er altijd een vast inkomen te zijn.
Vaste lasten
Heeft u vaste financiële verplichtingen, bijvoorbeeld maandelijkse lasten uit een persoonlijke lening, studielening of alimentatie, dan moet u die aftrekken van uw bruto inkomen.
Welke documentatie dient u aan te leveren voor een huurwoning
Wij vragen u de volgende documenten aan te leveren:
Algemeen
Kopie geldig ID-bewijs (geen rijbewijs), waarin het BSN-nr onleesbaar is gemaakt. U kunt het BSN-nr met een zwarte stift onleesbaar maken. U kunt ook met de app “KopieID” van de Rijksoverheid eenvoudig een veilige kopie van uw document maken met uw smartphone.
- Een uittreksel uit de basisregistratie inclusief woonhistorie van de gemeente. U kunt dit document opvragen bij uw gemeente.
- Verhuurdersverklaring of hypotheekhoudersverklaring voorzien van handtekening en stempel van verhuurder of hypotheekverstrekker.
- Een kopie/foto van uw bankpas waarmee u de huur betaalt.
- Indien van toepassing een kopie van bewijs van eigen vermogen (een afschrift van bijvoorbeeld een spaarrekening).
- Indien u alimentatie ontvangt dan ontvangen wij graag een kopie van het Echtscheidingsconvenant of schrijven advocaat over alimentatieverplichting.
U bent in loondienst
- UWV-verzekeringsbericht. Deze kunt u hier opvragen met gebruik van uw DigID
- Een werkgeversverklaring, die u kunt opvragen bij uw werkgever.
- Een kopie van een bankafschrift van uw meest recente salarisstorting.
U dient te beschikken over een arbeidscontract voor onbepaalde tijd OF een arbeidscontract met een looptijd van nog minimaal één jaar op het moment dat de huurovereenkomst zal ingaan. Heeft u een tijdelijk arbeidscontract? Dan vragen wij u naast een arbeidscontract, een intentieververklaring toe te sturen. Hierop moet uw werkgever aangeven dat hij/zij van plan is uw contract aan het einde van de looptijd met tenminste 6 maanden te verlengen.
U bent zelfstandig ondernemer
- De twee meest recente inkomensverklaringen (voorheen IB60-verklaring) van de Belastingdienst of Definitieve Belastingaangifte.
- De geaccordeerde jaarrekening, winst- en verliesrekening en balans van de afgelopen 2 jaar (van een volledig afgesloten jaar). Ook kan een gewaarmerkte accountantsverklaring worden opgevraagd.
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden) ontvangen.
- Een kopie van een bankafschrift van uw meest recente salarisstorting.
U bent gepensioneerd
- Meest recente betaalspecificatie of jaaropgave van uw AOW
- Meest recente betaalspecificatie of jaaropgave van uw pensioen
- Een kopie van een bankafschrift van uw meest recente pensioenstorting.
U bent uitkeringsgerechtigd
- UWV-verzekeringsbericht. Deze kunt u hier opvragen met gebruik van uw DigID
- Een kopie van een bankafschrift van uw meest recente salarisstorting.
Aan te leveren documenten ter toetsing voor een bedrijfsruimte
Heeft u interesse in het huren van een bedrijfsruimte? Dan vragen wij u om de volgende documenten:
- Kopie geldig ID-bewijs (geen rijbewijs), waarin het BSN-nr onleesbaar is gemaakt. U kunt het BSN-nr met een zwarte stift onleesbaar maken. U kunt ook met de app “KopieID” van de Rijksoverheid eenvoudig een veilige kopie van uw document maken met uw smartphone.
- Verhuurdersverklaring of hypotheekhoudersverklaring voorzien van handtekening en stempel van verhuurder of hypotheekverstrekker
- Een inkomensverklaring (voorheen IB60-verklaring) van de Belastingdienst met uw inkomensgegevens over afgelopen twee jaren. U kunt ook een van uw aanslag inkomstenbelasting over de laatste twee jaren toesturen. Wij hanteren het resultaat (nettowinst voor belasting) als uw jaarinkomen.
- De geaccordeerde jaarrekening, winst- en verliesrekening en balans van de afgelopen 2 jaar (van een volledig afgesloten jaar). Ook kan een gewaarmerkte accountantsverklaring worden opgevraagd.
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden).
- Een kopie van een bankafschrift van uw meest recente salarisstorting.
- Wij vragen om een bedrijfsplan met daarin beknopt aangegeven wat uw bedrijfsactiviteiten inhouden enen financieel overzicht waaruit blijkt welke investeringen nodig zijn om te starten en hoe u deze gaat financieren (met eigen vermogen of vreemd vermogen), een raming van de omzet, raming van de kosten (belastingen, inkoopkosten en bedrijfskosten, privékosten en dergelijke).
Controle ID-bewijs en inkomen
Hendrick de Keyser kan gebruik van extra controle uitvoeren op geldigheid ID-bewijs, BKR-registratie, PEP/Sanctielijsten (in het kader van de Wet of Witwassen, Fraude of Terrorisme) en kredietwaardigheid.
Waarborg
- Huurwoningen met een kale huur tot de sociale huurgrens: 1 maand kale huur.
- Overige huurwoningen en bedrijfsruimten: 2 maanden kale huur.