Icon search Icon Facebook Icon Instagram Icon Twitter Icon Play ANBI icon-checkbox Vriendenloterij Bijzondere-locaties Bijzondere-locaties Monument-en-Bed Monument-en-Bed Museumhuizen icon-huren-nav Museumhuizen Hendrickdekeyser Hendrickdekeyser icon-maps icon-left icon-right icon-close icon-phone-call icon-email icon-kamers icon-lijst icon-perceeloppervlak icon-plattegrond icon-woonoppervlak icon-checkmark icon-buitenruimte icon-cart icon-remove icon-quote icon-calendar icon-guests
Amsterdam, Keizersgracht 387
Amsterdam, Keizersgracht 387

Keizersgracht 387

1016 EJ Amsterdam, Noord-Holland

Bekijk op kaart
Jaar van verwerving
1955
Bouwjaar
1668
Bouwstijl
Amsterdam, Keizersgracht 387 (foto Pauline Dorhout)
Amsterdam, Keizersgracht 387 (foto Pauline Dorhout)

Dit voorname koopmanshuis werd gebouwd op het eerste erf van de Keizersgracht in de grote stadsuitleg van 1658 (de 'vierde uitleg'). Voorheen lag hier een grachtje, de 'Heere dwarsburgwal' met de stadssteenhouwerij. De erven werden vanaf het midden van de 17de eeuw bebouwd.

De 'Vergulde Ster' werd in 1668 gebouwd in opdracht van Coenraad Segers en Catharina van Heyst. Achtereenvolgens heeft het huis verschillende eigenaren gehad. In de 19de-eeuw bewoonde de bankiersfamilie Köningswarter het pand. Het huis was in deze periode middelpunt van cultureel en intellectueel leven. Rond 1860 heeft het echtpaar Van Heukelom-Stadnitski het huis gedeeltelijk laten verbouwen. Het huis ademt nog de sfeer van de verschillende tijdperken van bewoning. Achter een 17de-eeuwse gevel bevindt zich een prachtig 19de-eeuws interieur. De kostbare classicistische halsgevel uit 1668 lijkt sterk op gevelontwerpen van de beroemde Amsterdamse bouwmeester Philip Vingboons. De zandstenen gevel heeft gebeeldhouwde klauwstukken, guirlandes en gebogen frontons boven de vensters. De plattegrond van het huis gaat terug op de 17de eeuw, maar de interieurdecoratie is vooral 19de eeuws.

De kamers op de hoofdverdieping aan de voorzijde hebben een afwerking in neo-Lodewijk XV stijl (neo Rococo) uit het midden van de 19de eeuw. Zo zijn er weelderige betimmeringen, schouwen en stucplafonds uit deze tijd bewaard. De grote zaal in het achterhuis kreeg in 1889 een neorenaissance betimmering, waarbij het cassette-plafond het meest in het oog springt.

Voor meer informatie zie Huizen in Nederland, deel II Amsterdam, pp. 307-313 en Jaarverslag Vereniging Hendrick de Keyser, 95 (2013), pp. 15-16.