Icon search Icon Facebook Icon instagram Icon Twitter Icon Play ANBI icon-checkbox BankGiroLoterij Logo-CBF Bijzondere-locaties Bijzondere-locaties Monument-en-Bed Monument-en-Bed Museumhuizen icon-huren-nav Museumhuizen Hendrickdekeyser Hendrickdekeyser icon-maps icon-left icon-right icon-close icon-phone-call icon-email Kamers icon-lijst icon-perceeloppervlak icon-plattegrond icon-woonoppervlak icon-checkmark icon-buitenruimte icon-cart icon-remove icon-quote icon-calendar icon-guests
Waar ben je naar op zoek?

Huis Hodshon

Spaarne 17, 2011 CD Haarlem, NH

Bekijk op kaart
Haarlem Huis Hodshon met aula links foto Arjan Bronkhorst
Bouwjaar
1800
Jaar van verwerving
2008
Bouwstijl
Haarlem Huis Hodshon met aula links foto Arjan Bronkhorst
Huis Hodshon, Haarlem

In 1793 gaf Cornelia Catharina Hodshon (1768-1829) opdracht aan de Amsterdamse architect Abraham van der Hart (1747-1820) om voor haar een groot woonhuis te bouwen. ‘Keetje’ Hodshon was op dat moment 25 jaar oud.

De voorgevel heeft een erker die prachtig uitzicht biedt over de stad en het Spaarne. De hoofdentree ligt op straatniveau. Aan de achterzijde ligt een binnenplaats waaraan de dienstingang gelegen is. De binnenplaats of cour wordt afgesloten door een muur met kantelen en een neogotisch hek. 

Op de bel-etage zijn, naast een kabinetje, vier schitterende staatsievertrekken bewaard die ieder een heel eigen sfeer uitademen. De eerste verdieping bevatte de woon- en slaapvertrekken van de vrouw des huizes, haar gezelschapsdame, kamenierster en gasten en een kantoor. De dienstbodes sliepen op zolder, waar ook een droogzolder en vleeskamer waren gesitueerd.

Huis Hodshon, Haarlem (foto Arjan Bronkhorst)

De Etrurische Kamer

Een zeldzaam voorbeeld van een ‘Etruscan Room’ in ons land. De zaal is gedecoreerd met schilderwerk, in terracotta en zwart bruin. De motieven afgeleid van de Griekse vaasschilderkunst. De schouw is mogelijk het uitgangspunt geweest bij de decoratie. De wandbespanning heeft een sierrand met bloemen en vogeltjes. Aan de wanden hangen portretten van bestuursleden van de Hollandsche Maatschappij.

Huis Hodshon, Haarlem (foto Arjan Bronkhorst)

De Rode Zaal
 
Voorzien van delicaat houtsnijwerk, stuc en pâtewerk op wanden en plafond. Ook hier zijn de decoratieve motieven van de schouw herhaald in de rest van het vertrek. Rond 1885 werd de functie van het vertrek gewijzigd in bibliotheek, met boekenkasten waarvoor de originele betimmeringen zijn gebruikt. De kleurstelling werd toen veranderd in een roze toonzetting (oorspronkelijk rood, goud verguld en wit). 

Huis Hodshon, Haarlem (foto Arjan Bronkhorst)

De Blauwe Zaal (Muzieksalon)

Deze muziek- en feestruimte vormt het hoogtepunt in de reeks van de representatieve zalen. Een aangrenzende dienkamer verhoogde de bruikbaarheid bij ontvangsten. De wandopbouw is geleed door 25 pilasters met Grieks Ionische kapitelen. Het stucwerk in de kamer werd uitgevoerd door de Haarlemse stucwerker J.J. Martin. Tegen de lange wand zijn stucreliëfs aangebracht met de vier seizoenen. De meubelen zijn in 1909 geschonken aan de Hollandsche Maatschappij door prof. Bosscha, de secretaris van de Maatschappij. De kolomkachel is geplaatst bij de laatste restauratie.

Huis Hodshon Haarlem (foto Arjan Bronkhorst)

De Aula

Het 150-jarig bestaan van de Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in 1902 vormde de aanleiding voor de bouw van een gehoorzaal in de voormalige tuin van het huis. Het aulagebouw werd ontworpen door het architectenbureau van Jacob Frederik Klinkhamer (1854-1928) en Bert Johan Ouëndag (1861-1932).
Ouëndag ontwierp het gebouw in een terughoudende neorenaissance stijl, waarin ook wel rationalistische invloeden zijn te vinden.
Een opmerkelijk element van het gebouw is de decoratieve, historiserende kap van de gehoorzaal. Deze doet denken aan zogenaamde ‘hammerbeam’-kappen uit de Engelse gotiek. 
In 2009 is het exterieur van het aulagebouw gerestaureerd, waarbij de historische buitenkleuren terugkeerden. In 2010-2011 volgde het interieur.

Voor meer informatie: Huizen in Nederland, 2019, p. 200-216.