De centrale verwarmingsinstallatie geeft een storing aan. Wat kan ik zelf doen?
Wanneer de centrale-verwarmingsinstallatie een storing heeft wordt meestal op het display van de cv-ketel aan de hand van een cijfer aangegeven om welk type storing het gaat. Raadpleeg dan eerst de gebruikshandleiding, "reset" vervolgens de ketel (of doe deze uit en vervolgens weer aan) en controleer als de storing zich herhaalt de volgende punten:
- Zit de stekker van de ketel in het stopcontact?
- Is er sprake van een stroomstoring?
- Is er sprake van een storing in de gaslevering?
- Brandt de waakvlam?
- Heeft u de (kamer)thermostaat goed ingesteld? Is het beeld zichtbaar?
- Staan de radiatorkranen open, ook in het vertrek waar zich ook de kamerthermostaat bevindt?
- Draait de warmtepomp van de ketel? Hoort u de ketel zacht zoemen?
- Zit er voldoende water in de verwarmingsinstallatie? (let op: dit dient u zelf bij te vullen)
Of er voldoende water in de verwarmingsinstallatie zit kunt u zien aan de waterdruk. Op of bij de cv-ketel (in sommige gevallen bij een radiator) bevindt zich een manometer. De zwarte wijzer geeft de waterdruk aan. Een rode wijzer geeft de druk aan die minimaal aanwezig dient te zijn. Wanneer de zwarte wijzer zakt tot onder de rode wijzer dient u zelf water bij te vullen. Meestal is dit wanneer de druk van de ketel lager is dan 1 - 1,2 bar. Het kan zijn dat uw ketel over een digitale meter beschikt. Het is normaal dat u de ketel 1 à 2 keer per jaar dient bij te vullen. Moet u de ketel veel vaker bijvullen, neem dan contact op met de Vereniging. Wellicht is er ergens in het systeem sprake van een lekkage. Hoe u de cv-ketel bijvult vindt u hier.
Komt u er zelf niet uit?
Noteer in dat geval de storingscode van het display en neem contact op met het installatiebedrijf waarmee bij u een serviceabonnement is afgesloten. Zij kunnen de verwarmingsinstallatie dan komen controleren. Mocht blijken dat de storing het gevolg is van slijtage van onderdelen, dan neemt Hendrick de Keyser de kosten van de reparatie voor haar rekening die niet worden vergoed door het serviceabonnement. U kunt in dit geval de kosten bij Hendrick de Keyser declareren. Neem hiervoor contact op met de afdeling reparatieverzoeken via reparatieverzoek@hendrickdekeyser.nl en stuur ons de originele factuur en een betalingsbewijs toe. Wanneer de storing het gevolg is van gebrekkig onderhoud aan de verwarmingsinstallatie, bijvoorbeeld vanwege het uitblijven van het serviceonderhoud of het niet tijdig bijvullen van de ketel, zijn de kosten voor rekening van de huurder.